MDI-in-bangladesh.reismee.nl

zesde dag Mymesingh - Dhaka

Vandaag het ziekenhuis van Mymesingh bezocht. Hier zagen we hoe lepra wordt verzorgd. Met hun voeten zitten ze in een kom water en dan schuren ze de dode huidcellen eraf met een puinsteen. Ik zat naast een oude vrouw van rond de 70, ze had ook lepra. Ze huilde en de dokter vertaalde dat ze binnen een week terug naar huis mag, maar ze heeft geen familie waar ze bij terecht kan, geen huis, geen man en geen geld. Haar 2 dochters kunnen niet voor haar zorgen maar zekan gelukkig wel terecht bij buren.

In het ziekenhuis zelf maken ze schoenen op maat voor de lepra paciënten en om de 6 maand krijgen ze een nieuw paar, gratis! Deze schoenen krijgen ze zodat ze niet in glas ofzo zouden stappen en de wonden aan hun voeten dus niet erger kunnen maken.

Hierna zijn we naar de slums gegaan. Daar hebben we toch erge dingen gezien hoor! Mensen die met 8 in één kamertje leven. De huisjes zijn gemaakt uit golfplaten, stokken en doeken. Naast de spoorweg wonen de mensen in zelfgemaakte tentjes. Er staan foto's op de blog van wat we gezien hebben. Zo kan je een beter beeld krijgen van wat we gezien hebben!